Verkeer
Financiële risico's
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de meerjarenprognose 2012 is een eerste aanzet gegeven voor een gevoeligheidsanalyse om inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s en het benodigde weerstandsvermogen. Door de toename van de omvang van de vastgoedportefeuille (vooral parkeergarages) nemen de risico’s ook navenant toe. |
Risicobedrag 2017 | € 4,7 miljoen |
Kans 2017 | 100% |
Risicobedrag 2018 | € 5,5 miljoen |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | € 6,1 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 6,4 miljoen |
Kans 2020 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Verkeer en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | De risico's bij verkeersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de omvang van de investeringskosten. Vooraf worden de risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Voor de projecten verkeer en vervoer wordt de omvang van de risico's ingeschat op € 2,8 miljoen. Hierin is ook rekening gehouden met een onvoorzien deel, waarmee het risico van nieuwe verkeersprojecten kan worden opgevangen. De investeringen die voortvloeien uit de Netwerkanalyse zijn buiten beschouwing gelaten. We beschouwen deze kredieten als taakstellend. Als een afzonderlijke maatregel goedkoper of duurder uitvalt kan tussentijds worden bijgestuurd. We achten het risico minimaal en hebben deze projecten daarom buiten de risicoberekening gelaten. |
Risicobedrag 2017 | € 2,8 miljoen |
Kans 2017 | 50% |
Risicobedrag 2018 | € 2,8 miljoen |
Kans 2018 | 50% |
Risicobedrag 2019 | € 2,8 miljoen |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | € 2,8 miljoen |
Kans 2020 | 50 % |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C documenten |
Actie | Voorafgaand aan investeringen worden risico’s van verkeersprojecten zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Daarnaast wordt per project de mogelijkheid bekeken om bij te sturen. |