Kostendekkendheid lokale heffingen
In 2014 heeft de gemeenteraad het uitgangspunt vastgesteld dat de gebruikers de volledige kostprijs voor onze producten en diensten betalen. Op dit uitgangspunt gelden de volgende uitzonderingen:
- indien de toegankelijkheid tot een voorziening of marktwerking daartoe aanleiding geeft, kan en nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld;
- indien het handhaven van de openbare orde en veiligheid dat wenselijk maakt, kan een nader te bepalen lager tarief worden vastgesteld.
Kostendekkendheid publiekrechtelijke heffingen
Onderstaande tabel geeft inzicht in de kostendekkendheid van de publiekrechtelijke heffingen. De tabel is gesplitst naar rechten en heffingen die onder de legesverordening vallen en rechten en heffingen die onder overige verordeningen vallen. Indien er een wettelijk maximumtarief geldt of indien een product (deels) kosteloos verstrekt moet worden, is dit aangegeven. Ook indien de gemeenteraad niet uitgaat van het uitgangspunt ''volledige kostendekking'' is dit aangegeven (criterium kostendekkendheid: beperkt).
Soort Heffing (Publiekrechtelijk) | Criterium | artikel | Begrote | Toegerekende | Dekkings | |
---|---|---|---|---|---|---|
Legesverordening | ||||||
Titel 1. Algemene Dienstverlening | ||||||
I. Afgifte gerelateerd met wettelijk maximum: | ||||||
a. Reisdocumenten | Deels Kosteloos en | 4.3 | 2.260 | 2.494 | 91% | |
b. Verklaring Omtrent Gedrag | wet. max | 4.4/4.5 | 261 | 408 | 64% | |
c. Inlichtingen \ Afschriften BS | 4.2 | 96 | 149 | 65% | ||
d. Rijbewijzen | Max. Tarief | 4.6 | 593 | 501 | 118% | |
Totaal afgifte gerelateerde leges en wettelijk | 3.210 | 3.552 | 90% | |||
II. Afgifte gerelateerd zonder wettelijk maximum: | ||||||
a. Huwelijksvoltrekkingen | Deels Kosteloos | 4.1 | 209 | 145 | 144% | |
b. Inlichtingen \ Afschriften GBA | 4.2 | 148 | 411 | 36% | ||
Totaal Afgifte gerelateerde leges zonder wettelijk maximum: | 358 | 556 | 64% | |||
Totaal Afgifte gerelateerde leges | 3.568 | 4.107 | 87% | |||
Naturalisaties | 4.7 | 178 | 288 | 62% | ||
Leges Leegstandswet | 1.11 | 13 | 16 | 79% | ||
Toegangspasje ondergrondse container | 100% | 7.7 | 0 | 0 | 0% | |
Instemmingsbesluit Telecommunicatieverordening en Graafverordening | 100% | 5.14/5.15 | 220 | 220 | 100% | |
Leges APV - Winkeltijdenwet | 1.13 | 2 | 2 | 100% | ||
Leges Ligplaatsvergunning voor woonschepen | 1.18 | 15 | 57 | 26% | ||
Leges Kansspelen | 1.14 | 24 | 13 | 186% | ||
Leges APV - Verkeer | Beperkt | 1.17 | 44 | 66 | 67% | |
Leges Makelaarstaxaties | 9 | 17 | 54% | |||
Gehandicapten parkeerkaart | 92 | 225 | 41% | |||
Totaal Algemene Dienstverlening | 4.165 | 5.011 | 83% | |||
Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||||
Omgevingsvergunning | ||||||
Leges Bouwactiviteiten | 2.2.1 | 6.271 | 5.965 | 105% | ||
Leges Aanlegactiviteiten | 2.2.2 | 1 | 2 | 60% | ||
Leges ingebruikname brandveiligheid | 15 | 19 | 80% | |||
Leges Handelsreclame | 2.2.5 | 4 | 5 | 79% | ||
Vellen Houtopstand | 92 | 112 | 82% | |||
Totaal leges omgevingsvergunning | 100% | 6.383 | 6.103 | 105% | ||
Totaal Titel 1 en Titel 2 | 10.547 | 11.114 | 95% | |||
Titel 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | ||||||
Hoofdstuk 1 Horeca en Hoofdstuk 3 Prostitutie | ||||||
Leges APV - Drank en Horeca | 3.1 | 123 | 141 | 87% | ||
Leges APV - Prostitutie | 3.3 | 7 | 14 | 49% | ||
Hoofdstuk 2 Organiseren Evenementen of Markten | ||||||
Leges Diversen (muziekvergunningen) | Beperkt | 3.1.2/3.1.7 | 0 | 0 | 0% | |
Leges Evenementen | Beperkt | - | 121 | 710 | 17% | |
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning Woonruimte | ||||||
Leges splitsingsvergunning | 0 | 3.4 | 22 | 22 | 100% | |
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening | ||||||
Leges Inzage milieudossier | 7.5 | 0 | 0 | 0% | ||
Hoofdstuk 6 Leges Huisvestingswet | ||||||
Leges Huisvestingswet | 1.10 | 64 | 83 | 77% | ||
Totaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 337 | 970 | 35% | |||
Totaal Legesverordening | 10.885 | 12.084 | 90% | |||
Overige: | ||||||
Afvalstoffenheffing | 100% | 26.498 | 26.449 | 100% | ||
Marktgelden | 100% | 782 | 784 | 100% | ||
Rioolheffing | 100% | 16.241 | 16.241 | 100% | ||
Havengelden | 100% | 139 | 139 | 100% | ||
Begrafenisrechten | 100% | 1.337 | 1.337 | 100% | ||
Precario-belasting | 676 | 676 | 100% | |||
Totaal Overige Verordeningen | 45.673 | 45.673 | 100% | |||
Totaal Publiekrechtelijk | 56.558 | 57.709 | 98% |
De legesverordening kent in totaal een kostendekking van 90%. Te zien valt dat ook op clusterniveau de kostendekking niet boven de 100% uitkomt. De overige verordeningen komen op een gezamenlijke kostendekking van afgerond 100% uit. De kostendekkendheid van alle publiekrechtelijke heffingen inclusief precariobelasting komt dan uit op 98%.
Kostendekkendheid privaatrechtelijke heffingen
Het uitgangspunt van de gemeente is dat de privaatrechtelijke tarieven minimaal kostendekkend zijn. Voor een aantal tarieven geldt echter dat toegankelijkheid van voorzieningen en marktwerking er toe kunnen leiden dat een lager dan kostendekkend tarief wordt gehanteerd. Het gaat hierbij om tarieven voor economische activiteiten die verricht worden in het algemeen belang. De wet Markt en Overheid staat in deze gevallen een lager dan kostendekkend tarief toe. De kostendekkendheid van de verschillende privaatrechtelijke heffingen wordt in het volgende overzicht weergegeven:
Soort Heffing (Privaatrechtelijk) | Begrote | Toegerekende | Dekkings |
---|---|---|---|
Inzameling bedrijfsafval | 8.848 | 8.848 | 100% |
Commerciële straatreiniging | 1.490 | 1.483 | 100% |
Onderhoud en reparaties derden | 552 | 459 | 120% |
Verkoop brandstof | 907 | 897 | 101% |
Leasen | 55 | 50 | 109% |
Kermissen | 224 | 144 | 156% |
Stadsschouwburg / Oosterpoort | |||
Zakelijke tarieven | 599 | 607 | 99% |
Culturele tarieven | 7.020 | 15.129 | 46% |
CBK-kunstuitleen | 368 | 427 | 86% |
Sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge | |||
lasten incl. kapitaallasten | 5.951 | 19.852 | 30% |
lasten excl. Kapitaallasten | 5.951 | 15.111 | 39% |
Samenstelling sportaccommodaties, zwembaden en Kardinge excl. Kapitaallasten | |||
Sporthallen | 846 | 2.137 | 40% |
Sportparken | 1.230 | 2.735 | 45% |
Gymlokalen | 490 | 1.790 | 27% |
Zwembaden | 2.273 | 6.146 | 37% |
IJsbanen | 1.112 | 2.303 | 48% |
Parkeergelden privaatrechtelijk | 7.875 | 8.355 | 94% |
De leges opbrengsten kermissen 2017 zijn begroot op € 224.000 (inclusief indexering). De begrote kosten zijn € 144.000. De kostendekkendheid komt hiermee uit op 156%. Nagenoeg gelijk aan 2016.
Bij de prijsstelling van de tarieven voor de Stadsschouwburg en Oosterpoort wordt onderscheid gemaakt in zakelijke tarieven (die marktconform zijn) en culturele tarieven (gedeeltelijk kostendekkend). De zakelijke tarieven gelden voor de ‘bedrijfsmatige’ activiteiten, zoals de horeca en vergaderarrangementen. Hieraan ligt ten grondslag dat de Oosterpoort en de Stadsschouwburg marktconform moet werken, dit onder meer ter voorkoming van concurrentievervalsing met andere aanbieders in Groningen. In de begroting gaan wij voor de zakelijke tarieven uit van volledige kostendekkendheid. Voor de culturele tarieven wordt een prijstabel gehanteerd. Deze prijstabel geeft per cultuursoort een bandbreedte voor de prijsstelling en daarmee de onderhandelingsruimte voor de programmeurs. De uiteindelijke entreeprijs van een kaartje is maatwerk per voorstelling.
Voor de tarieven van parkeergarages en buurtstallingen wordt de opbrengst voor 2017 geraamd op € 7,875 miljoen. Ten opzichte van de actuele begroting 2016 is dat een stijging van € 187.000 (ingroei parkeergarages). De kostendekkendheid van het privaatrechtelijk deel bedraagt in 2017, 94%.
Lokale lastendruk
Om een beeld te geven van de lokale lastendruk in vergelijking met andere 100.000+ gemeenten in Nederland maken we gebruik van gegevens uit de publicatie ‘Kerngegevens belastingen grote gemeenten 2016' van de stichting COELO. In het overzicht zijn de woonlasten (de som van OZB-eigenaar, rioolheffing en afvalstoffenheffing) 2016 voor een meerpersoonshuishouden in een woning met gemiddelde waarde van de gemeente Groningen afgezet tegen die van de andere gemeenten. Groningen stond in 2015 qua hoogte van woonlasten op de twaalfde plaats. In 2016 staat Groningen op de elfde plaats, zie de laatste kolom.
Gemeente | OZB-Eigenaar | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | Woonlasten |
---|---|---|---|---|
Delft | 278,47 | 338,95 | 214,37 | 831,79 |
Zaanstad | 263,06 | 279,69 | 280,48 | 823,23 |
Deventer | 279,57 | 335,98 | 171,36 | 786,91 |
Enschede | 262,81 | 303,36 | 209,16 | 775,33 |
Sittard-Geleen | 286,61 | 302,70 | 183,10 | 772,40 |
Haarlem | 268,89 | 337,20 | 156,30 | 762,39 |
Westland | 316,21 | 213,84 | 230,49 | 760,53 |
Emmen | 309,04 | 276,15 | 172,00 | 757,19 |
Arnhem | 341,14 | 245,16 | 167,59 | 753,89 |
Leiden | 352,11 | 276,00 | 122,94 | 751,05 |
Groningen | 266,68 | 336,00 | 145,34 | 748,02 |
Breda | 235,23 | 316,56 | 192,84 | 744,63 |
Alphen a/d Rijn | 266,11 | 253,08 | 220,08 | 739,27 |
Nijmegen | 485,02 | 94,80 | 152,72 | 732,54 |
Lelystad | 320,87 | 280,42 | 130,96 | 732,25 |
Almere | 274,68 | 318,65 | 136,61 | 729,94 |
Maastricht | 244,06 | 307,69 | 177,87 | 729,62 |
Venlo | 357,31 | 197,39 | 172,98 | 727,68 |
Zoetermeer | 349,86 | 265,08 | 108,07 | 723,01 |
Rotterdam | 191,51 | 346,90 | 183,60 | 722,01 |
Haarlemmermeer | 268,87 | 325,20 | 122,16 | 716,23 |
Assen | 289,03 | 230,42 | 189,48 | 708,93 |
Utrecht | 232,12 | 242,84 | 233,51 | 708,47 |
Apeldoorn | 296,88 | 265,46 | 133,68 | 696,02 |
Ede | 280,77 | 248,52 | 166,49 | 695,78 |
Amersfoort | 317,79 | 252,00 | 123,10 | 692,90 |
Middelburg | 202,97 | 286,90 | 181,96 | 671,83 |
Leeuwarden | 225,03 | 252,53 | 171,80 | 649,36 |
Dordrecht | 202,84 | 269,52 | 171,81 | 644,17 |
Zwolle | 264,71 | 265,60 | 107,89 | 638,20 |
Amsterdam | 144,49 | 313,00 | 150,90 | 608,39 |
Eindhoven | 203,71 | 247,10 | 144,00 | 594,81 |
's-Hertogenbosch | 227,88 | 242,64 | 110,41 | 580,93 |
Alkmaar | 179,33 | 255,00 | 128,70 | 563,03 |
Tilburg | 189,95 | 247,06 | 116,97 | 553,98 |
's-Gravenhage | 126,44 | 287,64 | 135,37 | 549,45 |
Gemiddelde | 233,42 | 283,04 | 162,83 | 679,29 |