Risico's
Programma 1
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Programma | Werk en inkomen |
Omschrijving | De prognose van het tekort BUIG 2016 op grond van het nader voorlopige budget 2016 komt uit op € 6,1 miljoen negatief. Voor 2017 zal het verdeelmodel worden aangepast. Het effect hiervan op het budgetaandeel van de gemeente Groningen wordt pas duidelijk bij de bekendmaking van voorlopig budget 2017. Zoals elk jaar valt dit moment samen met de vaststelling van de concept-gemeentebegroting door het college. We houden voor 2017 en 2018 rekening met een risico van 3 miljoen en een kans van voordoen van 75%. Vanaf 2019 neemt het maximale tekort toe tot € 15,3 miljoen (10% van het budget) omdat de eigen risico drempel dan 7,5% bedraagt. Wij verwachten niet dat het tekort zich in deze mate zal voordoen. Wij gaan in 2019 en volgende jaren uit van een risico van € 3,4 miljoen waarbij de kans van voordoen 75% bedraagt |
Risicobedrag 2017 | € 3 miljoen |
Kans 2017 | 75% |
Risicobedrag 2018 | € 3 miljoen |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | € 3,4 miljoen |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | € 3,4 miljoen |
Kans 2020 | 75% |
Structureel/Incidenteel | structureel |
1e signaleringsmoment | 2014 VGR 2 en Begroting 2015 |
Actie | Alert zijn op de uitkomst van het verdeelmodel |
Naam risico | Risico loonstijgingen SW |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | Op 22 december 2015 hebben de VNG en de bonden een onderhandelaarsakkoord bereikt over een nieuwe cao SW. In de begroting 2016 is met een cao-effect voor SW personeel geen rekening gehouden. Het onderhandelaarsakkoord bestaat uit drie delen. Een eenmalige uitkering van € 325,- een verhoging van de eindejaarsuitkering van 3% naar 3,75% en een afspraak over de indexatie van de lonen over de periode 2016-2018. De extra kosten voor de eenmalige uitkering en de verhoging van de eindejaarsuitkering worden gedekt uit de vrijval als gevolg van de lagere pensioenpremie. De indexatie van de lonen wordt gekoppeld aan de indexatie van het wettelijk minimumloon. De afspraak is gemaakt dat, als het kabinet de loon- en prijsontwikkeling doorgeeft aan de vakdepartementen, deze compensatie wordt doorgegeven aan gemeenten ter dekking van de hogere loonkosten. Een loonsverhoging van 1% heeft een financieel effect van ongeveer € 300.000. Voor de periode 2016-2018 is daarom het risico geschrapt. Na 2018 is de situatie onzeker. |
Risicobedrag 2017 | € 0 |
Kans 2017 | 0% |
Risicobedrag 2018 | € 0 |
Kans 2018 | 0% |
Risicobedrag 2019 | € 300.000 |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | € 300.000 |
Kans 2020 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2012 |
Actie | berichtgeving Rijk afwachten |
Naam risico | Terugvordering BTW op reïntegratietrajecten |
---|---|
Programma | Werk en Inkomen |
Omschrijving | De btw op kosten voor re-integratietrajecten is vanaf de instelling van het btw-compensatiefonds verrekend met de Belastingdienst. Naar aanleiding van een uitspraak van de rechtbank van 13 juli 2011 over het verrekenen van btw op individuele re-integratieactiviteiten is sprake van een risico. In juni 2012 hebben wij informatie ontvangen dat de verrekening van btw wellicht voor een deel niet mogelijk is. Het niet verrekenbare deel zou mogelijk 2/3 deel uitmaken van het totaal. Als uiteindelijk blijkt dat de btw ten onrechte is verrekend met het btw-compensatiefonds, kan dit betekenen dat een deel van de btw over de jaren 2011-2016 moeten worden terugbetaald. Het totaal verrekende bedrag over de genoemde periode bedraagt circa € 3 miljoen. In het land tekent zich het beeld af dat terugvordering waarschijnlijk niet aan de orde zal zijn omdat de belastingdienst daarvoor onvoldoende grond heeft. Dit wordt door de fiscalisten bevestigd. Wij streven ernaar om de afrekening met de belastingdienst in 2016 af te ronden, maar zijn daarbij afhankelijk van de snelheid waarmee de belastingdienst dit punt gaat oplossen. Daarom hebben we het risico ook naar 2017 doorgetrokken.. |
Risicobedrag 2017 | € 2,0 miljoen |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 | 0% |
Risicobedrag 2019 | 0 |
Kans 2019 | 0% |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2012 |
Actie | wij zijn in gesprek met de belastingdienst |
Programma 2
Naam risico | Lening Euroborg |
---|---|
Programma | Economie en Werkgelegenheid |
Omschrijving | De Euroborg NV heeft één huurder, waardoor het risico bestaat dat de Euroborg NV niet aan haar financiële verplichtingen kan voldoen richting de gemeente Groningen. |
Risicobedrag 2017 | € 7,48 miljoen |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | € 6,98 miljoen |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 6,46 miljoen |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | € 5,93 miljoen |
Kans 2020 | 25 % |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de lening, loopt het risico jaarlijks terug. Als enig aandeelhouder van de Euroborg NV monitoren wij de NV. |
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties |
---|---|
Programma | Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. De risico’s zijn met behulp van de risicoboxenmethode gekwantificeerd. De minimale omvang van de risico's die verband houden met grondexploitaties en nog in exploitatie te nemen gronden in 2017 bedraagt € 187,5 miljoen. Dit risico heeft betrekking op alle lopende grondexploitaties inclusief Meerstad. De uitkomst van de risicoboxensystematiek nemen we, conform de kadernota, geheel mee in onze bepaling van het benodigde weerstandsvermogen, vandaar dat de kans op 100% wordt gesteld. In deze begroting kondigen we aan dat we u eind 2016 een voorstel zullen voorleggen om de bovenwijkse voorzieningen die zijn opgenomen in de grondexploitatie Meerstad uit de grondexploitatie te halen. Dit heeft invloed op de boekwaarde en verlaagt het risico van de grondexploitatie. In de paragraaf grondbeleid is hierover een nadere toelichting opgenomen. Nadat door de raad een besluit is genomen, zullen de effecten hiervan worden meegenomen bij het bepalen van het risico en het benodigd weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2017 | € 187,5 miljoen |
Kans 2017 | 100% |
Risicobedrag 2018 | € 185,9 miljoen |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | € 184,8 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 183.7 miljoen |
Kans 2020 | 100 % |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | De risicoboxenmethode is gebaseerd op het boxenmodel van de lopende grondexploitaties. Voor het bepalen van de noodzakelijke omvang van de egalisatiereserve zijn de in box III aangegeven risico’s van de lopende grondexploitatie relevant. Box III geeft inzicht in de risico’s van het project welke niet opgenomen zijn in de projectbegroting/grondexploitatie. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Programma 3
Naam risico | Verkoop panden voor dekking kapitaallasten VMBO Noordoost/West |
---|---|
Programma | Jeugd en onderwijs |
Omschrijving | Uw raad besloot op 29 september 2010 vijf percelen te verkopen en de opbrengst (geraamd op 6,1 miljoen) in te zetten voor de dekking van kapitaallasten van de nieuw gerealiseerde VMBO-scholen. Wij hebben in 2011 één van de percelen verkocht en één pand kreeg een voortgezet onderwijsgebruik. Het alsnog benutten van dit pand voor onderwijshuisvesting is gedaan om vanuit een breed perspectief de mogelijkheden optimaal te benutten en kosten te besparen. In 2015 is de Heinsiusstraat verkocht. Daarmee blijft alleen Travertijnstraat 12 nog over om te verkopen voor de dekking van dit risico. |
Risicobedrag 2017 | € 140.000 |
Kans 2017 | 75% |
Risicobedrag 2018 | € 140.000 |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | € 140.000 |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | € 140.000 |
Kans 2020 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Augustus 2014 |
Actie | In 2015 hebben wij het gebouw aan de Canadalaan verkocht. Dit gebouw stond niet op de oorspronkelijke lijst van panden voor de dekking van VMBO scholen. Dit hebben wij gedaan vanwege het risico van het niet tijdig verkopen van Travertijnstraat. De verkoopopbrengst van de Canadalaan en die van de Heinsiusstraat hebben wij gedoteerd aan de reserve VMBO. De nog te realiseren verkoopopbrengst bedraagt na de verkoop van de Heinsiusstraat en Canadalaan € 2,3 miljoen. Dit betekent een resterend risico van € 140.000 structureel vanwege de jaarlijkse kapitaallasten. Zoals het geval bij de verkoop van de Canadalaan willen wij de komende tijd de eventuele verkoopopbrengst van onderwijspanden die niet op de lijst staan voorleggen aan uw raad als dekking van dit risico. Daarmee willen wij dit risico verkleinen dan wel weg werken. |
Programma 4
Naam risico | Risico's sociaal domein |
---|---|
Programma 4 | Welzijn, gezondheidszorg en Vernieuwing sociaal domein |
Omschrijving | Wij hebben omvangrijke bezuinigingen op de zorgkosten ingeboekt als gevolg van de decentralisaties die in 2015 naar de gemeente zijn overgekomen. In het Beleidsplan en het Uitvoeringsplan Vernieuwing Sociaal Domein hebben we de richting aangegeven hoe we deze rijksbezuinigingen structureel willen opvangen. Wij kampen daarbij nog steeds met onzekerheden, omdat zorgaanbieders nog steeds in een ontwikkel/groeifase van dit veranderende sociaal domein zitten en ook wijzelf nog deels in opbouw zijn om optimaal uitvoering te geven aan deze extra taken. Naarmate wij meer gegevens ontvangen over werkelijk verleende zorg door zorgaanbieders en de daarbij behorende kosten, kunnen wij steeds secuurder een beeld schetsen van de werkelijke financiële impact van deze decentralisaties en de risico’s die onze gemeente daarbij loopt. Het risico sociaal domein onderscheiden wij in een risico op zorggebruik, een risico op de transformatie van dure naar goedkopere zorg en een risico huisvesting van de WIJ-teams. Het risico op transformatie houdt in dat het onzeker is dat de geraamde besparing van dure naar goedkopere zorg daadwerkelijk gerealiseerd wordt. De getroffen maatregelen om deze transformatie te realiseren betreffen o.m. de organisatie van de toegang via de WIJ-teams, herindicaties en investeringen in innovatie. Of en in welke mate deze maatregelen het beoogde transformatie-effect opleveren, moet in de praktijk blijken. Het risico dat hieraan verbonden is bedraagt € 0,9 miljoen (kans * effect). Voor de jaren 2018 en 2019 € 2,8 miljoen en voor 2020 |
Voor de huisvesting WIJ-teams zijn en worden door SSC-Vastgoed huurcontracten afgesloten voor 5 jaar. Daarnaast doen wij investeringen in eigen panden met een afschrijvingstermijn van gemiddeld 12,5 jaar. Met het oog op de huidige discussie over de toekomst van de WIJ-teams en de locaties na 2017, betekent dit een risico van maximaal € 0,25 miljoen (kans * effect). De risicobedragen van de genoemde onderdelen (zorggebruik, transformatie en huisvesting WIJ) zijn tot stand gekomen door voor verschillende bandbreedtes te bepalen wat de kans is dat het risico binnen de betreffende bandbreedte valt. Omdat daarbij al rekening wordt gehouden met de kans dat het risico binnen bepaalde bandbreedtes valt, wordt de uitkomst volledig meegenomen bij het bepalen van het benodigd weerstandsvermogen. Bij de jaarrekening 2015 was het risico VSD nog € 16,3 miljoen. De daling is veroorzaakt door het verlagen van het risico op inkoop 2017 als gevolg van de geactualiseerde indicatiewaarde in combinatie met de geëxtrapoleerde verzilveringspercentages op basis van werkelijk ontvangen en betaalde facturen. Daarnaast zorgt de inzet van extra beleidsmiddelen voor beperking van het risico. Het risico loopt na 2017 op doordat de transformatie-opgave toeneemt. We zullen na 2017 in staat zijn een betere risico-inschatting te maken omdat we meer inzicht hebben in het zorggebruik en de substitutie die plaatsvindt. | |
Risicobedrag 2017 | € 4,2 miljoen |
Kans 2017 | 100%. |
Risicobedrag 2018 | € 6,1 miljoen |
Kans 2018 | 100%. |
Risicobedrag 2019 | € 6,1 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 6,5 miljoen |
Kans 2020 | 100%. |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Maart 2014 |
Actie | Eind 2016 is er een stadsbrede dekking van WIJ-teams. Binnen deze teams moet de omslag plaatsvinden van ‘hulpverlenen’ naar ‘ondersteunen en faciliteren’. Voor zowel het zorggebruik- als transformatie risico geldt dat naarmate meer informatie beschikbaar is en we het beter kunnen monitoren het zorggebruik en transformatie effect nauwkeuriger in de begroting kunnen ramen. Hiermee zal het begrotingsrisico verminderd kunnen worden. |
Programma 5
Naam risico | Wijziging in btw-regelgeving en sport |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | Het Rijk is van plan het Sportbesluit aan te passen. Een van de aanpassingen is waarschijnlijk de btw-vrijstelling op (oude) investeringen en onderhoud van (sport)accommodaties. We lopen een structureel risico van € 1,4 miljoen en een incidenteel risico van € 1,5 miljoen in verband met de btw op (oude) investeringen. Omdat het Rijk nog een wetsvoorstel moet indienen gaan we ervan uit dat het risico zich voordoet vanaf 2018. |
Risicobedrag 2017 | 0 |
Kans 2017 | 0% |
Risicobedrag 2018 | € 1,4 miljoen en € 1,5 miljoen |
Kans 2018 | 50% |
Risicobedrag 2019 | € 1,4 miljoen |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | € 1,4 miljoen |
Kans 2020 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2014 VGR 2 en Begroting 2015 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen aangeleverd bij het VNG. VNG en VSG pleiten er nog steeds voor om af te zien van de voorgenomen wetswijziging. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappij Sport & Recreatie (WSR) |
---|---|
Programma | Sport en bewegen |
Omschrijving | De werkmaatschappij Sport & Recreatie (WSR) van de gemeente kent een afhankelijkheid van de economische conjunctuur en het weer. Wij houden rekening met een specifiek bedrijfsrisico ter hoogte van ca. 10% van de tarief-gerelateerde omzet. Die omzet is circa € 5,6 miljoen. |
Risicobedrag 2017 | € 560.000 |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | € 560.000 |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | € 560.000 |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | € 560.000 |
Kans 2020 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Het blijvend stimuleren van het gebruik van de voorzieningen. |
Programma 6
Naam risico | Fusie Kunstencentrum / Muziekschool |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Het gemeentelijke personeel van de Muziekschool, dat per 1 juli 2013 over is gegaan in de nieuw gevormde fusie-instelling met het Kunstencentrum, heeft een bovenwettelijke inkomenswaarborg voor een periode van maximaal 5 jaar. In geval van faillissement en/of liquidatie wordt een eventueel verschil in uitkeringsrechten tussen het sociale plan van de fusie-instelling en garanties volgens de uitkeringsrechten ingevolge de arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Groningen (ARG) aangevuld. |
Risicobedrag 2017 | € 1,5 miljoen |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | € 750.000 |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | 0 |
Kans 2019 | 0% |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2013 |
Actie | Het risico wordt afgedekt door de algemene egalisatiereserve. Indien de situatie van faillissement / liquidatie zich voordoet kan worden overwogen om niet de algemene egalisatie reserve aan te spreken, maar de vrijval van subsidie aan de fusiecombinatie in te zetten (2016 jaarlijks € 2,940 miljoen). |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Door de verwachte latere opening van het gebouw ontstaat een risico voor tekorten in de exploitatie van het Groninger Forum. Het risico treedt pas op na opening. |
Risicobedrag 2017 | 0 |
Kans 2017 | 0% |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 | 0% |
Risicobedrag 2019 | 0 |
Kans 2019 | 0% |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | rekening 2014 |
Actie | Samen met het Groninger Forum worden de ontwikkelingen in de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen OPSB en CBK |
---|---|
Programma | Cultuur |
Omschrijving | Een deel van de inkomsten van de directies Oosterpoort Stadsschouwburg (OPSB) en het Centrum Beeldende Kunst (CBK) is afhankelijkheid van de economische conjunctuur. Wij houden rekening met een bedrijfsrisico van 10% van de omzet van circa € 8 miljoen. |
Risicobedrag 2017 | € 800.000 |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | € 800.000 |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | € 800.000 |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | € 800.000 |
Kans 2020 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie | Het blijvend stimuleren van het gebruik van de voorzieningen. |
Programma 7
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | In de meerjarenprognose 2012 is een eerste aanzet gegeven voor een gevoeligheidsanalyse om inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s en het benodigde weerstandsvermogen. Door de toename van de omvang van de vastgoedportefeuille (vooral parkeergarages) nemen de risico’s ook navenant toe. |
Risicobedrag 2017 | € 4,7 miljoen |
Kans 2017 | 100% |
Risicobedrag 2018 | € 5,5 miljoen |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | € 6,1 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 6,4 miljoen |
Kans 2020 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Verkeer en vervoersprojecten |
---|---|
Programma | Verkeer |
Omschrijving | De risico's bij verkeersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de omvang van de investeringskosten. Vooraf worden de risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Voor de projecten verkeer en vervoer wordt de omvang van de risico's ingeschat op € 2,8 miljoen. Hierin is ook rekening gehouden met een onvoorzien deel, waarmee het risico van nieuwe verkeersprojecten kan worden opgevangen. De investeringen die voortvloeien uit de Netwerkanalyse zijn buiten beschouwing gelaten. We beschouwen deze kredieten als taakstellend. Als een afzonderlijke maatregel goedkoper of duurder uitvalt kan tussentijds worden bijgestuurd. We achten het risico minimaal en hebben deze projecten daarom buiten de risicoberekening gelaten. |
Risicobedrag 2017 | € 2,8 miljoen |
Kans 2017 | 50% |
Risicobedrag 2018 | € 2,8 miljoen |
Kans 2018 | 50% |
Risicobedrag 2019 | € 2,8 miljoen |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | € 2,8 miljoen |
Kans 2020 | 50 % |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in P&C documenten |
Actie | Voorafgaand aan investeringen worden risico’s van verkeersprojecten zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. Daarnaast wordt per project de mogelijkheid bekeken om bij te sturen. |
Programma 8
Naam risico | Bezwaarprocedures bouwleges |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | Er loopt op dit moment nog 1 procedure over de hoogte van de bouwleges. Het totale risico is gekwantificeerd op € 414.000. De kans is geschat 50%. Rekening houdend met de kans op voordoen komen wij op een benodigd weerstandsvermogen van € 207.000. |
Risicobedrag 2017 | € 414.000 |
Kans 2017 | 50% |
Risicobedrag 2018 | |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | |
Kans 2020 | |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2008 |
Actie | Inzet stadsadvocaat t.b.v. verweer in procedures |
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties |
---|---|
Programma | Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Dit risico is beschreven en uitgewerkt in programma 2 Economie en Werkgelegenheid. |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risico project Warmtenet BV/Geothermie |
---|---|
Programma | Wonen |
Omschrijving | WarmteStad is gelijktijdig met het opstellen ven de business case gestart met risicomanagement. In verschillende fasen zijn er risicosessies geweest en tussentijds is er steeds aandacht geweest voor het identificeren, beheersen en financieel vertalen van risico's. Hiervoor is gebruik gemaakt van de online tool RiskID om dit proces consistent en effectief te laten verlopen. Voor het onderdeel geothermie zijn bovenop het reguliere proces van risicomanagement nog aperte sessies georganiseerd met landelijk erkende specialisten en ervaringsdeskundigen op gebied van geologie, mijnbouw en geothermie. Zo is gedurende het proces structureel aandacht voor risico's geweest en zijn veel risico's geminimaliseerd, gepasseerd en beheerst. De resterende risico's zijn financieel vertaald in de business case. Bepalend voor de hoogte ven het weerstandvermogen zijn drie risico's: 1) Geothermische bron functioneert niet |
Risicobedrag 2017 | € 1,3 miljoen |
Kans 2017 | 100% |
Risicobedrag 2018 | € 1,3 miljoen |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | € 1,3 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 1,3 miljoen |
Kans 2020 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken. |
Programma 9
Naam risico | Aanpak spoedlocaties en overige risico's bodemsanering |
---|---|
Programma | Onderhoud en beheer openbare ruimte |
Omschrijving | In het convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en spoedlocaties’ is afgesproken dat in 2015 alle bodemverontreinigingen gesaneerd of beheerst zijn die een risico voor de mens vormen (humane spoedlocaties). Daarnaast is afgesproken dat de bodemverontreinigingen die onaanvaardbare risico’s bevatten voor het ecosysteem en/of bijdragen aan de verspreiding van de verontreiniging (de overige spoedlocaties), ook zoveel mogelijk gesaneerd of beheerst zijn. Nagenoeg alle locaties zijn in 2015 beheerst of gesaneerd. |
Risicobedrag 2017 | € 2,2 miljoen |
Kans 2017 | 75% |
Risicobedrag 2018 | € 2,2 miljoen |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | € 2,2 miljoen |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | 2,2 miljoen |
Kans 2020 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | Monitoren en aanpak spoedlocaties (saneren of beheersen). |
Naam risico | Commerciële dienstverlening Stadsbeheer |
---|---|
Programma | Onderhoud en beheer van de openbare ruimte |
Omschrijving | Vanaf november 2009 hebben wij aangegeven dat de omzet en de marge van de bedrijfsafvalinzameling onder druk staan. Dit kwam door de blijvende scherpe concurrentie, mede als gevolg van de recessie. Door aanpassingen in de begroting, beginnend herstel van de economie en efficiencyverbeteringen bij de afvalinzameling is dit risico met ingang van de rekening 2014 verkleind, maar nog aanwezig. |
Risicobedrag 2017 | € 225.000 |
Kans 2017 | 25% |
Risicobedrag 2018 | € 225.000 |
Kans 2018 | 25% |
Risicobedrag 2019 | € 225.000 |
Kans 2019 | 25% |
Risicobedrag 2020 | € 225.000 |
Kans 2020 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | november 2009 |
Actie | Tussentijds de ontwikkelingen volgen. |
Programma 10 heeft geen risico’s
Programma 11 heeft geen risico’s
NBK is onderdeel van risico bezuinigingen
Programma 12
Naam risico | Vennootschapsbelasting (Vpb) voor overheidsbedrijven |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting is een belasting die wordt geheven over de fiscale winst welke door een onderneming is behaald. Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente Vennootschapsbelastingplichtig indien en voor zover zij een onderneming drijft. Daar waar binnen de gemeente sprake is van het drijven van een onderneming, zal de Vpb-plicht gaan gelden. Het gaat dan om economische activiteiten waarbij de gemeente in concurrentie treedt (of kan treden) met de markt en daarmee winst behaald. Van die gemeentelijke onderdelen zal dan de fiscale winst moeten worden bepaald. |
Risicobedrag 2017 | € 225.000 |
Kans 2017 | 75% |
Risicobedrag 2018 | € 225.000 |
Kans 2018 | 75% |
Risicobedrag 2019 | € 225.000 |
Kans 2019 | 75% |
Risicobedrag 2020 | € 225.000 |
Kans 2020 | 75% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | Vanaf medio 2014 is een traject ingezet in de vorm van een programma om te komen tot tijdige implementatie van de Vpb-plicht in de volle breedte van gemeentelijke processen. Het programma team heeft medio 2016 haar resultaten middels een collegevoorstel aan het college aangeboden. Het programmateam is vervolgens opgeheven en de taken zijn overgenomen door de lijnorganisatie. |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Programma | Alle programma's |
Omschrijving | Om het tekort in het meerjarenbeeld 2017-2020 op te lossen is bij de begrotingen tot en met 2017 een pakket aan bezuinigingsmaatregelen opgesteld van gemiddeld € 20 miljoen. We moeten er rekening mee houden dat we niet alle voorgenomen bezuinigingen volledig en/of in het gewenste tempo realiseren. We hebben bij de begroting 2017 het risico van elke bezuinigingsmaatregel afzonderlijk beoordeeld. Het risico komt daarmee op € 5 miljoen incidenteel. De kans in totaal is 100% omdat de kans van optreden per maatregel is bepaald. Dit is conform de werkwijze van de risico boxenmethode. |
Risicobedrag 2017 | € 5 miljoen |
Kans 2017 | 100% |
Risicobedrag 2018 | € 5 miljoen |
Kans 2018 | 100% |
Risicobedrag 2019 | € 5 miljoen |
Kans 2019 | 100% |
Risicobedrag 2020 | € 5 miljoen |
Kans 2020 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Naam risico | Stijging pensioenpremie |
---|---|
Programma | College, raad en gebiedszaken |
Omschrijving | Het bestuur van het pensioenfonds ABP waarschuwt voor het risico dat de pensioenpremie volgend jaar moet stijgen. De VNG adviseert gemeenten hier rekening mee te houden in de begroting voor 2017. Een stijging van het de kosten voor gemeenten kan worden voorkomen door de pensioenregeling aan te passen. Werkgevers moeten hierover met bonden in gesprek, zodat de premie niet of beperkt hoeft te stijgen. Als werkgevers en bonden niet tot overeenstemming komen dan leidt een premiestijging tot een stijging van de personeelskosten van mogelijk ruim 2% in 2017. |
Risicobedrag 2017 | € 2,6 miljoen |
Kans 2017 | 50% |
Risicobedrag 2018 | |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | |
Kans 2020 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Programma 13
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. De huidige raming van de hoogte van de algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2016. Vanaf 2015 is landelijk circa € 10 miljard toegevoegd aan het gemeentefonds voor uitvoering van de decentralisaties in het sociaal domein. De omvang van het gemeentefonds stijgt hierdoor landelijk tot circa € 25 miljard in 2017. Het gemeentefonds is hierdoor de vierde grootste uitgavenpost op de rijksbegroting. Groningen ontvangt voor de uitvoering van de decentralisaties € 169,7 miljoen in 2017 (stand septembercirculaire 2016). Op 8 juli 2016 heeft het rijk de nieuwe verdeling per 2017 van het onderdeel VHROSV in het gemeentefonds bekend gemaakt. De nieuwe verdeling houdt in dat de eerder voorgestelde herverdeling per 2017 opnieuw voor 33% wordt doorgevoerd (per 2016 is reeds 33% van de voorgestelde herverdeling doorgevoerd). Hiermee komt het aandeel van de nieuwe verdeelformule uit op 66%. Met deze aanvullende stap van 33% rond het rijk de herverdeling van het subcluster VHROSV (en daarmee het gehele groot onderhoud aan het gemeentefonds) af. Er blijven volgens het rijk teveel onzekerheden bestaan om over te gaan tot het volledig en onverkort invoeren van de voorgestelde nieuwe verdeelformule voor het subcluster VHROSV. De openstaande vraagpunten kunnen het best worden meegenomen in het kader van de fundamentele herziening van de gemeentelijke financiële verhoudingen die voor de komende tijd op stapel staat. Dit betreft een meerjarig herzieningstraject dat binnenkort aanvang zal nemen. Het BTW-compensatiefonds (BCF) is in stand gebleven. Aan de omvang van dit fonds is een plafond gekoppeld. Overschotten of tekorten op het fonds worden verrekend met het gemeentefonds. In de septembercirculaire 2016 is de verwachte benutting van het BCF geactualiseerd. Het Rijk verwacht een lagere onderschrijding op het fonds. De negatieve bijstelling wordt verrekend met de algemene uitkering. Aangezien we geen betrouwbaardere inschatting kunnen maken van een tekort of overschot op dit fonds nemen we de raming van het rijk op in de algemene middelen. Wanneer hier een actualisatie op plaats vindt, verrekenen we deze ook met de algemene middelen. |
Risicobedrag 2017 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal € 21,9 miljoen (naar boven of naar beneden). We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifiek weerstandsvermogen. |
Kans 2017 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifiek weerstandsvermogen. |
Risicobedrag 2018 | |
Kans 2018 | |
Risicobedrag 2019 | |
Kans 2019 | |
Risicobedrag 2020 | |
Kans 2020 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Programma | Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de in het voorjaar bij het meerjarenbeeld verwachte ontwikkeling van de rente. De werkelijke renteontwikkeling kan hoger of lager uitvallen. Een beperkte afwijking zal zich zeker voordoen. Mutaties in de rente hebben gevolgen voor het resultaat. Het risico op een netto voordelig resultaat is even groot als het risico op een netto nadelig resultaat. |
Risicobedrag 2017 | 0 |
Kans 2017 | 50% |
Risicobedrag 2018 | 0 |
Kans 2018 | 50% |
Risicobedrag 2019 | 0 |
Kans 2019 | 50% |
Risicobedrag 2020 | 0 |
Kans 2020 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | We hebben een rente egalisatie reserve waarmee schommelingen in het resultaat als gevolg van de renteontwikkeling opgevangen kunnen worden. De omvang van deze reserve is € 1,75 miljoen. |
Programma 14 heeft geen risico’s